Segonät

God morgon! Jag sitter och försöker ladda upp bilder på Facebook. Först tar det jättelång tid och sen kan inte sidan visas. Verkligen ett evighetsprojekt med tanke på hur många bilder jag har. Jag har fortfarande inte fått kameraladdaren som pappa skickade (för över en månad sen!), men har tagit bilder från de andra kamerainnehavarna. Imorgon eller i övermorgon kommer de två första sommarskolegutterne, ska bli kul!

I eftermiddag ska jag göra något väldigt spännande; besöka Gingando pela Paz projekt i Bel Air. Där har jag aldrig varit, men jag har hört att det liknar Cite Soleil, och i Cite Soleil är det inte fint, för å si det sånn. De ska ha två capoeiraträningar idag, för ungarna. Många av barnen är hemlösa, går inte i skolan, har inga familjer osv. Läs mer genom att trycka "artikel"-länken i mitt förra inlägg.

Igår tog jag bilder på de sista klasserna, så nu har vi bild på varenda liten Petit Troll-unge! Sen hade jag engelska för sjätteklassen som vanligt på tisdagar. Det är inte lätt att vara lärare! De babblar och stör och koncentrerar sig inte.. Några av dem. Förra gången kom La Madam, som bor i grannhuset till skolan och hör allt vi säger i klassrummet, in och skällde ut ungarna rejält. Hon sa; Lone kommer hit för eran skull, inte för sin egen, hon får inga pengar för att vara här! Då blev de lite tystare. Igår var de lika olydiga igen. Jag blev så ledsen en gång att jag bara sa att vi skiter i engelskan, och så gick jag. Det var efter att de hade babblat och inte lyssnat och skrattat och härmat mina försök att prata kreol. När jag hade gått kom en av killarna i klassen och kramade mig och sa snälla snälla kom tillbaka. Så vi fortsatte. Hoppas det blir bättre nästa gång!

Nu måste jag springa.

2 kommentarer:

  1. Hej Lone
    Verkar spännande där du är. Har förstått att allt är inte woodo. Sol,värme, glada männsikor,
    massor av färsk frukt, det är den ena sidan. Fattigdom, korruption, kriminalitet, den andra.
    Vad är capoeira, är det någonting du utövar?
    Vad pratar "folk på gatan" om? Tycker att dom där småglinen skall ta varje chans att lära sig sina läxor i skolan. Hur skall dom annars ha någon framtid? Här hemma är det mesta sig likt, sommaren också, 10 grader varmt i Mälaren, inte direkt badtemperatur. Mvh Jonnie o Lene.
    Skriv gärna och berätta mer.

    SvaraRadera
  2. Hej Lone

    Hoppas allt är bra. Vill höra mera hur du har det och hur det är på ön. Här är allt sig likt, 10 grader varmt i Mälaren ingen badtemp. precis. Vad pratar "folk på gatan" om därborta?

    Snyggt skrivet! Dom där glina ska sköta sin skola, hur skall dom annars ha en framrid?

    Jonnie och Lene

    SvaraRadera