banana milkshake in a banana republic

Jag har hittils inte förstått mig på alla er som köpt laptop med ljus i tangenterna, vad ska man ha det till liksom, nästan irriterande. Men i ett hus som inte alltid har elektrisitet i ett land utan midnattssol en natt när man inte kan sova pga att man är för solbränd, så är det verkligen förståeligt!

Mezanmi (haitiska versionen av typ "herregud") man hör konstiga ljud från den här staden! Och här en bit upp på berget hör man allt, verkar det som. Nu låter det trumpeter och trummor a la parad, mitt i natten? En morgon runt 5-tiden hörde jag en flicka skrika och det lät som en blandning mellan operasång och ett hjälp-jag-blir-våldtagen!-skrik. Man hör alltid vildhundar som skäller. Vanligtvis somnar staden tidigt (och vaknar tidigt, riktigt tidigt, när det blir ljust runt klockan fem (men så blir det också mörkt kl 18 (har börjat fundera på om Haiti inte borde ändra på sin tid? bara flytta den framåt lite, så att det bli mörkt senare och ljust senare.), man hör ingenting förutom några enstaka bilmotorer och en och annan tuta. Ikväll är det däremot lördag. Samma bil tutar nio gånger på rad, det är fest på minst tre ställen i närheten med dunk-musik och en annan bil tutar, fem hundar skäller och så är det den där paraden eller cirkusen, eller vad kan vara. Å! En Michael Jackson-sång!

Idag har jag varit ledig. Vi har lånat hotel Montanas pool och jaghar blivit väldigt solbränd. Till skillnad från det dagliga riset med bönor har vi lyxat till det med två pajer och hemmagjorda, halvlyckade snickerkakor. Lite animerad film på det, och dagen är fulländad. Har en kräftfärgad rygg som svider.

Imorgon är det söndag, och det betyder fotbollsträning. Denna söndagen är speciell, för efter träningen blir det inflyttningfest hos madam Simone, som Mika byggde det där huset till. Ska bli kul att se hur det ser ut färdigt, med målarfärg och allt! Jag lovar att bilder kommer snart.

Dagens lärdom är begreppet bananrepublik. Såg det på baksidan av Paul (från Zing)´s t-shirt igår, trodde bara det var nåt dåligt försök att få en att skratta. Så såg jag det i en artikel ikväll, och kollade upp det. Aldrig hört det förr, tror jag? Jusr det; och så drack jag en väldigt god bananmilkshake idag på hotellet.

Här är förresten en film från sommarlägret i fjor!: http://www.youtube.com/watch?v=mNYtfyKYpTA

Chao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar